Cara Meningkatkan Daya Ingatan


Tingkatkan daya ingatan atau memori boleh dikatakan sebagai suatu kemahiran yang hanya boleh dikuasai dengan beberapa amalan secara berterusan. Ingatan berkaitan rapat dengan otak. Apakah maksud otakTerdapat banyak perkara yang kita boleh amalkan untuk meningkatkan prestasi ingatan. Jom tengok, di antaranya adalah



Diet Yang Seimbang - Makanan yang seimbang serta halal adalah penyumbang kepada pembentukan peribadi kita. Ini adalah kerana setiap daripada apa yang kita makan dapat
mempengaruhi otak kita. Jangan lupa makan makanan yang akan membantu meningkatkan daya ingat. Apa lagi... makanan sunnah la :)
Tidur Yang Teratur - Tidur yang cukup dapat mengembalikan kecergasan tubuh badan serta juga fikiran 
Bersenam - Bersenam dapat  membantu mengalirkan darah ke bahagian otak agar sentiasa cergas 
Latihan Mental - Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh meningkatkan kekuatan daya ingatan. Shahiba? Scrable? Tanya pakcik google pasti jumpa sesuatu yang menarik.
Jangan Berhenti Belajar - Belajar sesuatu yang baru, menjahit ke, mecuba resepi baru ke, apa-apa je asalkan yang baru. Catch up with the new technology!
Kawal Tekanan - Berada di dalam keadaan tekanan akan menyebabkan darah mengalir dengan cepat ke bahagian otak dan mengakibatkan kita berada di dalam keadaan yang tidak stabil. Ini akan mengakibatkan kita hilang fokus.
Membaca Al Quran - Amat membantu meningkat daya ingatan, kerana Al Quran adalah mukjizat yang penuh dengan rahmatNya


Shaklee Independent Distributor [ID No : 1079295]
[FB] AwetMuda Anggun Menawan
013-333 9243 | puterijamu@gmail.com

No comments:

Post a Comment