Gaya Hidup Sihat

gaya hidup sihat


Mengamalkan gaya hidup sihat adalah kunci utama untuk kehidupan yang sihat sepanjang hayat. Jom kita sama-sama mengamalkan gaya hidup sihat dengan beberapa perkara yang cukup asas seperti:

Makan Secara Sihat - mengamalkan diet yang seimbang berasaskan pada piramind makanan, pilihlah makanan yang mengandungi rendah lemak, rendah gula dan garam. Kita perlu makan mengikut waktu yang teratur, tiga waktu makan yang utama iaitu sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam.
Pengambilam multivitamin mungkin juga boleh membantu dalam memastikan badan menerima zat-zat yang diperlukan dengan secukupnya. Suplemen Dalam Kehidupan.
Katakan TIDAK! pada rokok - merokok mendedahkan badan kepada pelbagai penyakit serius seperti kanser paru-paru, penyakit jantung sebanyak 10 kali ganda. Merokok boleh menjejaskan hampir kesemua organ dan tisu badan. Asap rokok mengandungi 4,000 bahan kimia iaitu 200 beracun dan 63 yang boleh menyebabkan kanser. 
 Ini memang fakta bukan auta :) Ayah puterijamu merokok masa muda-muda dulu, sekarang injap jantung ayah tak berfungsi sepenuhnya, dinding jantung keras, ini yang menyebabkan ayah menjadi lelah dan selalu tercungap-cungap bila bernafas. Oksigen tak sampai ke otak sepenuhnya menyebabkan ayah acapkali muntah-muntah sebab pening. Ini juga adalah kesan dari masalah jantung. Doktor kata ini adalah kesan dari merokok. So! jom kita amalkan gaya hidup sihat.


Menjadikan Aktiviti Bersenam Sebagai Rutin Harian - pergerakan badan yang menggunakan tenaga dalam kehidupan seharian seperti bekerja, bersenam, bersukan dan sebagainya. Cara hidup yang tidak aktif adalah salah satu punca kegemukan, meningkatkan risiko untuk mendapat penyakit seperti penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan sakit sendi.
Belajar Menangani Tekanan atau Stress - tekanan yang melampau atau tekanan yang tidak boleh dikawal akan membawa kepada kemarahan. Kemarahan adalah salah satu masalah utama emosi. Oleh itu belajarlah untuk mengawal tekanan supaya kehidupan kita akan sentiasa sihat. Jangan sekali-kali membiarkan tekanan menguasai diri kita. Sentiasalah perfikiran secara positif.

Tips Kesihatan


    vitamin semulajadi
  • Lakukan aktiviti yang ringan atau sederhana sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Pilihkan aktiviti yang bersesuaian dengan kita. Aktiviti ringan seperti berjalan kaki, regangan, aktiviti berkebun. Aktiviti sederhana adalah seperti berbasikal, berenang, menari, aerobik, turun naik tangga.
  • Contoh untuk 1 sajian diet yang seimbang. 1/2 cawan nasi atau 1.5 keping capati, 1/2 cawab sayur hijau bersama batang,  1 hiris betik atau nenas, 1 gelas susu atau 1 cawan dadih, 1 ketul pehe ayam bersaiz sederhana atau 5 sudu besar ikan bilis.

Kandungan Vitamin Semulajadi

Jika kita beralih kepada pengambilan makanan tambahan sebagai pelengkap diet harian, pastikan kandungan vitamin sebelum pengambilan. Vitamin semulajadi (natural) sudah semestinya perlu diutamakan sebagai pilihan dan bukanya vitamin sintetik. Diantara ciri-ciri ianya semulajadi adalah:
  • Kandungan adalah daripada bahan semulajadi seperti tumbuhan yang berkualiti tinggi 
  • Proses pembuatan adalah sangat teliti, tiada proses pemanasan, proses tekanan, pengawalan pencemaran toksik ini adalah bahan semulajadi adalah sensitif dan cepat rosak
  • Tiada pewarna, perasa atau pemanis tiruan. Tidak mennguna silicon gel untuk mengekalkan kesegaran produk 
  • Mengandungi co-factor untuk bertindak secara semulajadi. Contoh Kalsium memerlukan Magnesium sebagai co-factor
Mungkin sedikit penerangan di sini boleh memberi sedikit informasi. Shaklee 100% semulajadi, sentisa selamat, keberkesanan produk dijamin. Testimoni pengguna Shaklee  

vita-lea shakleeKhasiat serta Kelebihan Makanan Tambahan

Untuk mengekalkan kesihatan supaya sentiasa sihat dan bertenaga, badan memerlukan makanan tambahan yang terbaik serta semulajadi sebagai pelengkap kepada diet seharian. Sekadar perkongsian di antara makanan tambahan yang boleh di pertimbangkan untuk dijadikan sebahagian daripada pelengkap kepada diet seharian. 

Mungkin ini dapat membantu untuk mengetahui khasiat serta kelebihan makanan tambah daripada Shaklee. Di antaranya:
* Perkataan pertama adalah " Completely Change The Energy Level And Change The Health Condition! " Ini adalah gambaran sebenar hasil dari pengambilan Vivix salah satu produk dari Shaklee. Produk yang terbukti 100% semulajadi berdasarkan ujian klinikal yang dibuat ke atas ramuan utama Muscadine Grape, Purple Carrot, Elderberry, Polygonum Cuspidatun

* kita terdedah kepada radikal bebas yang berterusan akan menyebabkan kerosakan pada sel-sel badan dan akhirnya sel-sel akan mati. Ini adalah penyumbang kepada penyakit kanser, jantung serta penyakit kronik yang lain. Khasiat serta kelebihan makanan tambahan serperti Vitamin C ada disini. Kenapa Perlu Vitamin C Shaklee?

 Jom join Puterijamu untuk jadi ahli shaklee atau untuk jadi pengedar sah Shaklee. Banyak sangat kelebihan. Shaklee 100% Semulajadi, Selamat dan Berkesan

Jangan lupa borak dengan Puterijamu SID-1079295 di puterijamu@gmail.com atau di 013 333 9243 untuk tips kesihatan serta cara pengambilan vitamin untuk kesan lebih optimum.

No comments:

Post a Comment